2018-01-15 11:50
W końcu do naszego kraju dotarła zima, chodź zima w tym roku długo kazała na siebie czekać a grubość ludu lub raczej jego brak uniemożliwiały połów ryb z pod lodu. Jednych ta sytuacja cieszy, inni zaś, uważają że ryby w okresie powinny mieć spokój i twierdzą ze powinno się zakazać połowu. Oczywiście szanujemy obie decyzje, ale prosimy o rozsądek tak jak w każdej innej sprawie.
Kiedy wejść bezpiecznie na lód?, zobacz dokładna analizę, pamiętaj o bezpieczeństwie, oceń grubość lodu.
GRUBOŚĆ LODU OPIS
5-7 cm utrzymuje pojedynczego człowieka, jednak chodzenie nie jest bezpieczne
8-10 cm utrzymuje dwóch ludzi stojących w jednym miejscu
10 cm minimalna grubość lodu, na którym można wędkować
12 cm bezpieczny do jazdy skuterami śnieżnymi, motorami i bojerami
20-30 cm utrzymuje samochody osobowe
30-38 cm utrzymuje samochody terenowe, vany i małe busy
Tabela dotyczy tzw. lodu czarnego - świeżego, krystalicznego.
Lód szary lub śniegolód może mieć niższą wytrzymałość nawet o 50% w stosunku do lodu czarnego. Lód czarny na wodach, gdzie występuje prąd może mieć mniejszą wytrzymałość nawet o 20%. Nowy, świeży lód (najczęściej tzw. czarny lód) jest mocniejszy od starego lodu (najczęściej szary lód lub sniegolód). Śnieg może izolować lód i wzmacniać jego wytrzymałość, jednocześnie może być niebezpieczny, ponieważ zasłania tzw. pęknięcia ciśnieniowe i inne miejsca z otwartą wodą. Zaspy osłabiają narastanie lodu w miejscach ich występowania, wiosną zapoczątkowują powstawanie niebezpiecznych miejsc tzw. oparzelisk.
Na jeziorach należy szczególnie uważać na pęknięcia ciśnieniowe (szczeliny), które powstają na skutek skoków temperatury. Pęknięcia ciśnieniowe co roku tworzą się zazwyczaj w tych samych miejscach, szczególnie tam gdzie na dnie istnieją jakieś przeszkody. Szklisty, przezroczysty lód wydaje się być bezpieczny, jednak sytuacja może ulec szybko zmianie, szczególnie wtedy kiedy pod lód przedostaje się powietrze. Również silny wiatr może spowodować, że lód pęknie tworząc szczelinę.
Ujścia ścieków, jako źródła cieplejszej wody, zamarzają tylko przy bardzo niskich temperaturach; mosty, budowane zwykle w przewężeniach, są miejscami, w których występują prądy wodne, a także spore ilości ciepła wydzielonego przez pojazdy; woda w ich pobliżu zamarza źle, a lód z reguły kryje w sobie niemiłe niespodzianki
Wiosną pod wpływem słońca i wiatru tafla lodu 'szpilkuje', tzn. zwarta dotychczas krystaliczna struktura zaczyna dzielić się na pionowe, wąskie, długie kryształy tworząc luźno ułożone tzw szpilki - taki lód mimo swej znacznej grubości jest bardzo słaby i niebezpieczny.
